Oferta placówki
Placówka oświatowa umożliwia dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim lub z niepełnosprawnością sprzężoną realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.
Placówka zapewnia kompleksową opiekę i wielospecjalistyczną pomoc swoim podopiecznym w wieku 3-25 lat, w zakresie:
· rewalidacji,
· edukacji,
· terapii psychologicznej,
· terapii neurologopedycznej,
· fizjoterapii,
świadczoną w odpowiednich warunkach z uwzględnieniem indywidualnych możliwości i potrzeb wychowanków.
Zespół Terapeutyczny, złożony z wykwalifikowanej kadry pedagogicznej opracowuje odpowiednio dla każdego wychowanka Indywidualny Program Rewalidacyjno - Wychowawczy lub Indywidualny Program Edukacyjno -Terapeutyczny mając na uwadze niepowtarzalność i specyfikę dziecka.
Zajęcia odbywają się w grupach 4- i 8-osobowych pod kierunkiem oligofrenopedagoga, wspomaganego przez pomoc wychowawcy.
Placówka czynna jest:
od poniedziałku do piątku
w godzinach od 7.00 do 15.30
Grupy rewalidacyjno – wychowawcze
Grupy rewalidacyjno – wychowawcze organizowane są dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głęboki od 3 do 25 roku życia.
W trakcie zajęć realizowane są cele:
- nauka nawiązywania kontaktów w sposób
odpowiedni do potrzeb
i możliwości uczestnika zajęć;
- kształtowanie sposobu komunikowania
się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom
uczestnika zajęć;
- usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w
zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego
ciała
i orientacji przestrzennej;
- wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu
samodzielności
w podstawowych sferach życia;
- rozwijanie zainteresowania
otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w
nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
- kształtowanie umiejętności współżycia w
grupie;
- naukę celowego działania dostosowanego do
wieku, możliwości
i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności.
Grupy edukacyjno – terapeutyczne
Zajęcia edukacyjno – terapeutyczne organizowane są dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ze sprzężoną niepełnosprawnością posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Praca z uczniami odbywa się w ramach następujących zajęć:
1) edukacyjnych
-funkcjonowanie osobiste i społeczne;
-zajęcia rozwijające komunikowanie się;
-zajęcia rozwijające kreatywność;
-wychowanie fizyczne;
2) rewalidacyjnych.
Podczas
zajęć stwarzamy warunki niezbędne do zapewnienia uczniom poczucia
bezpieczeństwa, wzmacniania własnej wartości i akceptacji oraz komfortu psychicznego w procesie integracji ze środowiskiem, jednocześnie wspierających aktywność i uczestniczenie w życiu grupy
i Ośrodka.
Grupa edukacyjno-rewalidacyjna
Celem edukacji
uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów
z niepełnosprawnościami sprzężonymi jest efektywne przygotowanie uczniów do
dorosłości, w tym w praktycznym przysposobieniu do podjęcia zatrudnienia na
otwartym/chronionym rynku pracy.
W grupie rewalidacyjno – edukacyjnej realizowane są zajęcia:
1)edukacyjne
- funkcjonowanie osobiste i społeczne;
- zajęcia rozwijające komunikowanie się;
- zajęcia kształtujące kreatywność;
-przysposobienie do pracy;
-wychowanie fizyczne;
2)rewalidacyjne.
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
W Ośrodku
Rewalidacyjno-Wychowawczym w Łęcznej organizowane jest Wczesne
Wspomaganie Rozwoju Dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od
chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Zespół Wczesnego
Wspomagania Rozwoju stanowią specjaliści
w zakresie: oligofrenopedagogiki, tyflopedagogiki, neurologopedii, psychologii,
rehabilitacji, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Do zadań zespołu należy w szczególności:
1) ustalenie, na
podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań
podejmowanych
w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających
rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka
w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń
w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie;
2) nawiązanie współpracy z:
a) przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka,
b) podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka,
c) ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb;
3) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, zwanego dalej „programem”, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem;
4) ocenianie
postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka,
w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń
w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
5) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Prowadzimy zajęcia w Sali Doświadczania Świata, przystosowanej i wyposażonej
do terapii.
Sala doświadczania świata służy do stymulacji układu nerwowego oraz dostarczania mu bodźców, które pozytywnie płyną na koncentrację, pamięć i aktywność fizyczną dziecka. Znajdują się w niej zabawki, przedmioty, które służą jako pomoce edukacyjne, a także przedmioty do rehabilitacji czy pobudzania zmysłowego. Można w niej pobudzać każdy ze zmysłów a także stosować stymulację przedsionkową, która odpowiada między innymi za kontrolę własnego ciała oraz aktywność. Terapia światłem o różnym natężeniu i barwie ma na celu pobudzanie zmysłowe i stymulowanie prawidłowego rozwoju dziecka.